Greenwashing je záměrné klamání spotřebitele o prospěšnosti produktu, služby i celé firmy. Česky se dá přeložit jako lakování na zeleno, zelené lhaní nebo eko švindl. Zamezit klamání o dopadech výrobku na životní prostředí má novela zákona, kterou ve středu projednává vláda. „Jsme v půli cesty,“ říká expertka ministerstva průmyslu a obchodu na cirkulární ekonomiku a spoluzakladatelka iniciativy No Greenwashing Lenka Mynářová.
Americký prezident Donald Trump dal pokyn ministerstvu obrany, aby se americká armáda zaměřila na latinskoamerické drogové kartely, které Washington zařadil na svůj seznam teroristů, napsal v pátek list The New York Times (NYT) s odkazem na informované zdroje. Mexická prezidentka Claudia Sheinbaumová už v reakci uvedla, že Mexiku žádná invaze amerických ozbrojených sil nehrozí.
Komentář Tomáše Koblížka: V minulých týdnech došlo v českém online světě ke dvěma výrazným útokům na novinářky: Zdislavu Pokornou z Deníku N, jejíž články spustily bitcoinovou aféru bývalého ministra Pavla Blažka, a Apolenu Rychlíkovou z Page Not Foud, která se věnuje obvinění europoslance Filipa Turka ze znásilnění. Obdobné případy ze zahraničí i aktuální výzkum ukazují, jaká rizika a jaká nedorozumění se s online útoky na novinářky pojí. A také jakým způsobem jim lze čelit.
Velké technologické společnosti jako Meta, Google nebo TikTok zaostávají v boji proti dezinformacím, a to přesto, že se samy zavázaly k dodržování evropského kodexu, který to má řešit. Podle nové analýzy nedělají společnosti dostatečné kroky, aby dezinformacím zabránily, a většina opatření je pouze povrchní nebo symbolická. Společnosti Google, Meta, Microsoft a TikTok nedělají v rámci legislativy EU dostatek pro boj proti dezinformacím, zjistila nová zpráva Evropské observatoře digitálních médií